Stuurautomaat PDF Afdrukken E-mail
De stuurautomaat houdt uw schip op een door u ingestelde koers.

Vooral als je veel langere trips maakt op open water en geen zin hebt om constant de koers in de gaten te houden is een stuurautomaat een handig hulpje. Natuurlijk neemt dit stukje elektronica wel weer een stukje nostalgie en "echt" varen weg. In principe kun je met een stuurautomaat, zeker als je een radar hebt die een bewakings-zone om het schip kan leggen, een tukje gaan doen of de krant gaan lezen terwijl je schip zelf zijn weg vind van A naar B... We weten allemaal dat onbemande vliegtuigen waarschijnlijk veiliger zouden zijn dan ze nu zijn, maar toch zouden we er niet graag instappen als we wisten dat er alleen stewardessen waren voor onze drankjes en voorin alleen een paar computer-servers stonden te zoemen die ons veilig van Orly naar NewYork moesten brengen...  Wel, dat is een beetje het stuurautomaat-gevoel. De één zweert erbij en de ander geeft voor geen goud het stuur uit handen en geniet van het varen en het in de gaten houden van koers, tijd, snelheid en andere zaken die bij de navigatie komen kijken.

Eigenlijk zorgt de koerscomputer ervoor dat er zeer snel door het roer wordt ingespeeld op miniscule koerswijzigingen. Veel sneller dan wij ooit zouden kunnen. Tevens zijn sommige systemen zelflerend, ze ontdekken dus zelf of het een snel sturende boot is of juist niet en of ze soms iets gematigder moeten sturen of juist agressiever.

Meestal bestaat zo'n systeem uit drie hoofdonderdelen:

Het bedieningspaneel op het dashboard om de koerscomputer aan en uit te zetten en de koers in te stellen en af te lezen. Bij bepaalde systeem kan dit ook via de multifunctionele display, waarbij dan tevens (naast het kompas) de GPS wordt ingezet bij het aansturen van de stuurautomaat.

De koerscomputer  en de bijbehorende kompas en roerstandaanwijzer.

Een of andere manier om het roer te bedienen zonder dat iemand aan het stuur of roer zit, meestal een hydraulisch pompje, of mechanische constructie met een stang en cylinder.
Hieronder tonen we de drie hoofdonderdelen, zodat je kunt zien wat er bij een stuurautomaat allemaal komt kijken.


Het bedieningspaneel,  de computer, kompas en roerstandsensor  en een hydraulisch stuurpompje. 
 

 

 
< Vorige
designed by made your web.com