GPS ontvanger PDF Afdrukken E-mail
De GPS ontvanger berekent zijn eigen positie t.o.v. het aardoppervlak.

De plaatsbepaling is gebaseerd op meting van de tijd die een signaal onderweg is om vanaf een satelliet de ontvanger te bereiken. Het signaal bevat onder andere het tijdstip van uitzenden en informatie over de baan van de satelliet. Met de baangegevens kan bij de ontvanger de positie van de satelliet op het tijdstip van uitzenden worden bepaald. Door de meting te verrichten met vier satellieten, kan een driedimensionale kruispeiling worden verricht. De GPS-ontvanger weet dus van zichzelf waar hij zich bevindt.

Hierboven zien we de gemonteerde GPS ontvanger (het paddestoeltje naast het boordlicht) op een Viknes.

G.P.S. (Global Positioning System) is een plaatsbepalingssysteem dat onder beheer valt van het Ministerie van Defensie van de Verenigde Staten. Dit systeem wat men sinds 1973 gebruikt, wordt ook wel NAVSTAR genoemd, wat staat voor "NAVigation by Satellite Timing And Ranging". Het systeem bestaat uit 3 delen:


1. Ruimte segment:
Dit bestaat uit 21 satellieten en drie reserve satellieten. Ze draaien op een baan om de aarde op 20.200 km, onder een hoek van 55 graden met een draai-periode om de aarde van 12 uur. De ruimte tussen de satellieten is zo opgesteld, dat op elk punt op aarde minimaal 4 satellieten zichtbaar zijn.

2. Gebruikers segment:
Dit zijn de GPS ontvangers op aarde. Dit gebruikerssegment bestaat voornamelijk uit apparaten (hardware) en software die gebruikt wordt, dit zijn meestal de losse antenne-units zoals B. of losse draagbare apparaten.

3. Controle segment:
Dit zijn een aantal volgstations op aarde die onder andere allerlei parameters van de satellietbanen berekenen. Met deze parameters is het mogelijk op elk gunstig tijdstip de positie van de satellietbanen te berekenen.

De satellieten zenden voortdurend pulsjes uit. Met de ontvanger kan het tijdstip waarop deze pulstreinen de ontvanger binnenkomen worden gemeten. Naast de pulstreinen krijgt de ontvanger ook een zogenaamde boodschap mee. In die boodschap is onder andere vermeld welke satelliet het is en waar die zich bevindt. Het belangrijkste wat deze boodschappen meevoeren zijn de baanparameters (positie van de satelliet) en het exacte tijdstip van uitzenden.
Meten we nu naar drie verschillende satellieten de afstand dan kunnen we drie vergelijkingen opstellen en daar de afstand naar de ontvanger berekenen. Deze berekening worden uitgevoerd met een aan de ontvanger gekoppelde computer. Met dit systeem kan op elke plaats ter wereld de bijna exacte standplaats worden bepaald. Op de website van Lowrance' is ook een heldere uitleg te vinden.

Aan boord van het schip hebben we in elk geval GPS nodig. Of dat nu een kleine draagbare GPS is of een uitgebreid systeem zoals we hier bespreken, dat hangt af van de eisen, het budget en de technische kennis van de schipper. Een geweldig goed en gebruiksvriendelijk draagbaar GPS-je is de Magellan Meridian  Marine, een echte aanrader als je onder de 500,- helemaal klaar wilt zijn! Ik heb hem jaren gebruikt (en nog steeds) en het is een geweldig apparaat, waterdicht (drijft zelfs), Nederlandstalig, zeer intuïtief te bedienen, motorrijden, wandelen, fietsen, alles kan en heel veel mogelijkheden ingebouwd, zoals tripteller, koers, behouden ware koers, afwijking, tijd van aankomst etc. etc. Onlangs niet voor niets (terecht) gekozen tot "Beste Koop" in de consumentengids.


Het Magellan Marine GPS-je wat de redacteur een goede keus zou vinden...

Als je eenmaal voor een aparte GPS eenheid (B) hebt gekozen is het dus noodzakelijk dat je er een kaartplotter-display D bij hebt.
Aangezien de Viknes een polyester schip is en het signaal van GPS hier met gemak doorheen dringt is het het beste de keus te maken voor OF de eenheid B met kaartplotter OF helemaal niets vast gemonteerd en alleen een losse draagbare GPS zoals de Magellan Meridian Marine

 

Laatst geupdate op ( Saturday 26 January 2008 )
 
< Vorige   Volgende >
designed by made your web.com