Radarscanner PDF Afdrukken E-mail
Een radar speurt naar obstakels.

Of je een radar nodig hebt hangt af van je vaargebied, ga je varen op zee, of in drukke verkeersstelsels of wil je door (kunnen) varen bij slechter wordend weer (zicht) dan is het een must, ben je een mooi-weer-schipper die bij een flinke plens regen of wind hoger dan 5 bft. in de haven blijft dan is het weggegooid geld.

Open en gesloten scanners. 
De radarscanner bestaat in twee varianten; open en gesloten. De gesloten versies, ook wel "domes" genoemd zijn klein (45 tot 65 cm diameter) en ook niet zo nauwkeurig. De grotere open scanners (75 tot 180cm) zijn veel naukeuriger en hebben ook een veel groter bereik. Eigenlijk is elke euro die je in de scanner steekt 100% zinvol, want het verschil is behoorlijk. Echter, een grote scanner van 1 mtr doorsnede op dak van een scheepje van 9 meter is natuurlijk ook geen gezicht! Vandaar dat wij, pleziervaarders meestal "blijven hangen" in de domes...


De gesloten en open radar, de kleine dome kan qua beeldkwaliteit niet helemaal in de schaduw staan van zijn grote zusje.

Geen wondermiddel.
Verwacht van een radar geen wonderen, zoals prachtige gekleurde kaarten op het scherm, bij vrijwel geen zicht. Interpretatiefouten, peilfouten, onjuist weergegeven kustlijnen; je krijgt het gratis bij een radar cadeau. Het is een goed idee om alvorens de grote investering te doen het boekje van Toni Rietveld' over radar te lezen en dan pas te beslissen of "dit het je allemaal waard is".
Mijn eigen ervaring is, dat vooral 's nachts en met mist de radar je kan helpen. Die hulp bestaat dan uit het tonen van orientatiepunten (zie stukje hieronder) en het tonen van - al dan niet varende - obstakels in de buurt. Het werkt zeker niet feilloos (sommige obstakels geven zeer weining tot geen reflectie), maar het helpt wel.

Radarbeeld.
De gegevens die een scanner verzameld, moeten ook nog gepresenteerd kunnen worden willen wij er iets aan hebben. Er zijn radarmonitoren die alleen de "specks" die worden opgepikt rondom het schip tonen, maar de meeste radars kunnen op een groot aantal soorten en merken monitoren (displays) worden aangesloten: het communicatieprotocol is gestandaardiseerd.
Een manier om een beter begrijpbaar radarbeeld te krijgen is het projecteren van het radarbeeld over de digitale kaart heen, we noemen dit "radar overlay". In feite wordt de radarscannner hierbij aangesloten op een (GPS-)kaartplotter. In de onderstaande afbeelding kun je hiervan een beeld zien.

Je ziet nu ook duidelijk dat als je het kaart-materiaal wegdenkt je echt de containers aan dek van een vrachtvaarder niet kunt tellen! Ook het beoordelen van de landvorm naar de kaart is niet eenvoudig omdat het hoogteverschil in het land het beeld sterk kan beïnvloeden! Radar blijft beperkt tot (in dit plaatje groene) vlekken en stippen, en dan te bedenken dat dit nog de "goede" grote open scanner is...

Laatst geupdate op ( Saturday 26 January 2008 )
 
< Vorige   Volgende >
designed by made your web.com