Home arrow Techniek en uitrusting arrow Electronische navigatie arrow Welk "type" navigatiesysteem?
Welk "type" navigatiesysteem? PDF Afdrukken E-mail
Er zijn op hoofdlijnen twee manieren om een navigatiesysteem op te zetten.

De keuze voor het "soort" navigatiesysteem.

Als je elektronische navigatie wilt aan boord dan heb je twee keuzes:

1.    Een "echt" navigatiesysteem van de merken zoals boven genoemd.

2.    Een laptop PC met daarop navigatiesoftware en evt. enkele aansluituitbreidingen/kabels.

Als je al een goede laptop bezit is het eigenlijk vreemd om weer een complete computer erbij te kopen. Bovendien kan de processor van een navigatiesysteem nooit op tegen de brute rekenkracht en het enorme werkgeheugen en dito schijfruimte van een homecomputer.

De betrouwbaarheid en waterdichtheid, en natuurlijk het feit dat je niets van computers hoeft te weten lijkt de weegschaal door te laten slaan naar het all-in navigatiesysteem. Maar loopt dit dan nooit "vast"? Jazeker, ook hierin zitten gewoon processor, geheugen en software, met alle risico's van dien. Nog sterker, bij ellende ben je bij een dergelijk systeem aangewezen op een firmware-update (de fabriekssoftware die zorgt dat het apparaat werkt) van de  fabrikant. Met Windows kun je soms zelf nog wat oplossen, zoals een ander stuurprogramma, verwijderen van een conflict-programma of een Microsoft servicepack...

Tja, als de stuurhut gevuld is met water blijft de een het doen en de laptop heeft het dan al lang opgegeven... Maar ja, daarop hopen we niet en voor het geld dat je bespaart kun je wel een waterdichte draagbare GPS kopen! (en wel 4 ook).

Ook als de stuurhut zich niet met water vult is de laptop/PC bij varen op zout water kwetsbaar. In de praktijk blijkt de zoute waterdamp zich altijd een weg te vinden in de laptop. Aan de buitenkant kan je dat bijvoorbeeld al snel zien aan roest op de aansluitpunten, maar ook de binnenkant blijft niet ongemoeid en zal na verloop van tijd serieuze problemen geven. Beroepsvaart op zee vaart wel met "echte" PC's (geen laptops), maar daarbij staat de systeemkast in een geconditioneerde ruimte (geen zeedamp) en ook de beeldschermen zijn volledig lucht- en waterdicht aangebracht en bovendien van een zeer speciaal (duur!!!) type, met het oog op de zichtbaarheid overdag.


Een serieus aandachtspunt bij een laptop is de afleesbaarheid van het scherm in de stuurhut van de boot. Tot op dit moment (begin 2008) zijn er nog vrijwel geen laptops in de handel die in het felle daglicht voldoende goed af te lezen zijn om in de meeste situaties bruikbaar te zijn. De situatie in de stuurhut is niet te vergelijken met die op kantoor of thuis en de laptops leggen het hier dan ook volledig af tegen de echte daglichtschermen van de specifieke navigatiesystemen. Deze "zomlicht"schermen bepalen overigens voor een groot deel de prijs van een dergelijk apparaat.

Hieronder kun je de keuze maken... wie ben jij?

Ik weet aardig wat van PC's en ik heb ook al een laptop of ik wilde er eigenlijk altijd al een kopen!

Weet je redelijk wat van PC's en Windows XP en heb je of koop je een laptop? Dan kun je er natuurlijk nog veeeeeeeeeeeeel meer mee doen aan boord, kijk HIER maar. Qua navigatie zou je dan de keus kunnen laten vallen op je laptop met navigatiesoftware. Hiervoor kun je kijken bij STENTEC of OziExplorer. 

Stentec is dè specialist bij uitstek die werkelijk alles en alles in huis heeft om van PC navigatie aan boord een succes te maken. Sinds kort hebben zij zelfs navigatiesystemen voor de Pocket PC (HP Ipaq etc.) beschikbaar. In elk geval een bezoekje waard!

OziExplorer is een heel fijn product, dat weinig kost, ook een versie beidt voor de (Windows) PDA en perfect werkt met kaarten die je zelf scant. Dat scheelt veel geld en bovendien kan je ze zelf updaten.

PC's? Ik kan met Word werken maar daar houdt het op, een PC aan boord lijkt me niks, stel je voor dat hij vastloopt...

Snap je niet zo heel veel van PC's maar ben je wel bereid je toch in bediening van menu's en PC-achtige schermen te storten. En schrik je niet terug voor hier en daar wat engelse termen, en heb je iets meer geld ervoor over? Koop dan een kant-en-klaar navigatiesysteem zoals Raymarine.

Computers, met al die knoppen en menu's daar moet je bij mij niet mee aankomen, veel te technisch allemaal, kan allemaal kapot!.

Wil je ook geen menustructuren hoeven leren en geen cursorknoppen en enterknoppen hoeven bedienen? Kies dan voor alleen de papieren versie van de Hydrografische kaarten, een goed handpeilkompas, de plotter en passer en het logboek. Eventueel een simpel draagbaar GPS om ten alle tijden even de "echte" positie te kunnen zien en in de kaart te kunnen controleren.

 

Laatst geupdate op ( Saturday 26 January 2008 )
 
< Vorige   Volgende >
designed by made your web.com